Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej: styczeń 2021 r.

Centrum Analiz Propagandy i Dezinformacji
Author: Centrum Analiz Propagandy i DezinformacjiEmail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej na przykładzie artykułów opublikowanych przez ria.rurbc.ru i russian.rt.com w dniach 04-31.01.2021 r.

Poniżej prezentowane są wyniki cząstkowe monitoringu, przeprowadzonego przez Centrum Analiz Propagandy i Dezinformacji w ramach projektu „Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej” i realizowanego w okresie 03.08.2020-28.02.2021 r.

Źródło: Opracowanie własne, Centrum Analiz Propagandy i Dezinformacji

Analiza ilościowa:

Monitorowane media: ria.ru, rbc.ru, russian.rt.com

Zakres tematyczny: Polska, Unia Europejska, Wielka Brytania, kraje bałtyckie (Litwa, Łotwa, Estonia)

Zakres czasowy: 04-31.01.2021 r.

Łączna liczba wiadomości opublikowanych na ria.ru, rbc.ru i russian.rt.com: 26417, w tym ria.ru – 18935 (w ujęciu tygodniowym od 3412 do 5327 wiadomości tygodniowo), rbc.ru – 2521 (w ujęciu tygodniowym od 428 do 719), russian.rt.com – 4961 (w ujęciu tygodniowym od 898 do 1372). Odnotowano spadek ogólnej liczby publikowanych wiadomości w porównaniu do grudnia 2020 r. Pierwszy tydzień stycznia, podobnie jak ostatni tydzień grudnia, tradycyjnie ze względu na okres noworoczno-świąteczny w Rosji charakteryzuje się zmniejszoną aktywnością w mediach rosyjskich. W styczniu 2021 r. odnotowano najniższą miesięczną liczbę wiadomości opublikowanych podczas przeprowadzonego monitoringu mediów.

Łączna liczba wiadomości na temat Polski, Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i krajów bałtyckich (Litwy, Łotwy, Estonii) w monitorowanych mediach: 1183, w tym ria.ru – 582, rbc.ru – 274, russian.rt.com – 327. Wiadomości o Polsce, Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii i krajach bałtyckich stanowiły łącznie 3,1% wszystkich wiadomości opublikowanych na ria.ru, 10,9% – rbc.ru i 6,6% – russian.rt.com. Wiadomości te stanowiły łącznie 4,5% wszystkich wiadomości opublikowanych na badanych portalach w styczniu 2021 r. Odnotowano spadek ogólnej liczby wiadomości dotyczących monitorowanych tematów, zarówno w ujęciu liczbowym, jak i procentowego udziału we wszystkich opublikowanych wiadomościach w porównaniu do ubiegłego miesiąca.

Łączna liczba monitorowanych wiadomości: 1183, w tym na temat Wielkiej Brytanii – 503 (co stanowi 1,9% wszystkich wiadomości opublikowanych w monitorowanych mediach w styczniu 2021 r.), Unii Europejskiej – 427 (1,6%), krajów bałtyckich (Litwy, Łotwy, Estonii) – 146 (0,6%), Polski – 107 (0,4%).

 

Monitoring i analizę przeprowadzili: Adam Błonowski, Bartosz Gralicki
Koordynacja projektu i redakcja: Marta Kowalska
Opracowanie graficzne i redakcja: Katarzyna Rogala 

PRZECZYTAJ CAŁY RAPORT: Ten artykuł jest częścią raportu „Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej: wizerunek Polski, NATO, Unii Europejskiej, Wielkiej Brytanii, krajów bałtyckich i Białorusi w rosyjskich mediach online”.

Zobacz powiązane:

Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej w dniach 03-30.08.2020 r.
Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej w dniach 31.08-27.09.2020 r.
Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej w dniach 28.09-01.11.2020 r.
Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej w dniach 02-29.11.2020 r.
Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej w dniach 30.11.2020-03.01.2021 r.
Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej w dniach 01-21.02.2021 r.
Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej w dniach 31.08.2020-14.02.2021 r.

Publikacja jest częścią projektu „Monitoring i analiza rosyjskiej przestrzeni informacyjnej”. Projekt został zrealizowany we współpracy Centrum Analiz Propagandy i Dezinformacji (CAPD) oraz Open Information Partnership (OIP). Publikacja wyraża jedynie poglądy autorów i nie powinna być utożsamiana z oficjalnym stanowiskiem Open Information Partnership. Publikacja stanowi wkład w debatę publiczną.